Jumalanpalveluskyselyn tuloksia

Lämmin kiitos kaikille jumalanpalveluskyselyyn osallistuneille. Vastauksia tuli 37 kappaletta. Luimme vastaukset huolella. Saimme paljon arvokasta tietoa ja hyvää palautetta nettiradion ja YouTuben kuuntelijoilta/katselijoilta.

Vastaanottimien äärellä oli niin yksin (23 vastausta) kuin jonkun muun kanssa (14) netin jumalanpalvelukseen osallistuvia. YouTube liveä (suoraa lähetystä) seurattiin eniten. Vastaajista suurin osa katseli/kuunteli lähetyksiä säännöllisesti ja kokonaan.

Havaitsimme vastauksista, että lähetystä seurattiin keskittyneesti ja kolmannes vastaajista osallistui jumalanpalvelukseen lausumalla ääneen yhteisiä osuuksia, kuten uskontunnustuksen ja Isä meidän -rukouksen. Jumalanpalveluksessa tärkeimpinä osuuksina koettiin saarna ja rukous.

Lähes kaikki vastaajat kokivat olevansa osa kokoontuvaa seurakuntaa. Pääosin oltiin myös tyytyväisiä siihen, miten katsojat/kuuntelijat huomioidaan jumalanpalveluksen kuluessa. Pyrimme edelleenkin kohdentamaan katsettamme ja sanojemme myös netin kautta jumalanpalvelukseen osallistuville.

Monia hyviä perusteluja löytyi netin kautta jumalanpalvelukseen osallistumiselle, kuten terveysturvallisuus (koronan vuoksi), pitkä matka kirkkoon, vaivatonta Jumalan sanan kuuntelua ja hengellisen ravinnon saaminen.

Saimme myös joitakin toiveita ja ehdotuksia, esim. kanttorin ja laulajien näyttäminen striimissä, välillä pianosäestystä urkujen sijaan ja puheen ja virsien parempi kuuluminen.

Koronan myötä YouTube-striimeistä on tullut vakiintunut osa jumalanpalvelusta. Tekniikan toimivuuteen oltiin varsin tyytyväisiä. Olemme iloisia ja kiitollisia ahkerista YouTube-striimaajista, Timosta ja Markusta! Yhdessä palautteessa todettiinkin: ”Suuret kiitokset striimaajille, kun olette järjestäneet tällaisen mahdollisuuden. Kuvaus on tosi hienotunteista, ehtoollisellakävijöitä ja penkissä istujia ei kuvata.”

Muutamia yksittäisiä kommentteja vielä kyselystä:

• ”Suurkiitos, että olette saaneet vapaaehtoisia mukaan.”
  • ”Olen tyytyväinen Nakkilan kirkon järjestettyyn jumalanpalvelukseen, jonka voi nähdä kotona. Hyvä tunnelma välittyy koti katsomoon. Kiitos!”
  • ”Kiitos teille kaikille ja voimia ja siunausta jatkoon.”

Iloitsemme jokaisesta jumalanpalvelukseen osallistujasta, niin kirkossa kuin netin kautta. Olemme yhdessä elävä yhteisö siin Nakkila kirko vaiheill!

Jumalanpalvelusta toteuttavien puolesta, Satu Salo

2022-02-11 07:02:00.0