Nakkilan kirkko

Kirkkokatu 4, 29250 Nakkila

Kirkossa on perustason äänentoisto puhetilaisuuksia varten.

Liikuntarajoitteisten on mahdollista tulla kirkkoon sakariston oven kautta kirkon pohjois puolelta. Sakariston oven edustalla on pysäköintipaikkoja liikuntarajoitteisille.

Kirkon varaukseen liittyvissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Nakkilan kirkko sijaitsee aivan Nakkilan keskustassa kirkonmäellä. Tunnettu sanonta ”Siinä Nakkilan kirkon vaiheilla” lienee saanut alkunsa siitä, että paikalliset isännät eivät matkoillaan kehdanneet kotona kertoa pitävänsä matkataukoa kirkon läheisyydessä sijainneessa kievarissa, vaan salakielisesti ilmoittivat pysähtyvänsä ”siin Nakkila kirko vaiheill”.

Nakkilan uusi kirkko on valmistunut vuonna 1937. Se on Nakkilan seurakunnan toinen kirkko. Nakkilan ensimmäinen kirkko oli vuosina 1763-64 valmistunut puinen ristikirkko, jota laajennettiin 1887 ristikirkoksi. 1935 seurakunta sai kuitenkin tehtailija J W Suomiselta, tämän kuolinvuoteeltaan tekemänä lahjoituksena, rahat uuden kirkon rakentamiseen. Suunnittelukilpailun jälkeen toteutettavaksi valittiin arkkitehti Erkki Huttusen suunnittelema basilikatyylinen kirkko, joka vihittiin käyttöön kesäkuussa 1937.

Nakkilan uusi kirkko on ensimmäisiä ja parhaimpia funktionalistisen tyylin mukaisia kirkkorakennuksia Suomessa. Se on ulkoasultaan karu. Siinä ei ole koristeita, ei maalauksia, ei edes alttaritaulua, vaan vain tamminen alttariristi. Kirkon erikoisuutena ovat ikkunaverhot, jotka on suunnitellut Pia Katerma ja niihin on kudottu evankelistojen symbolit. Kirkossa on 34-äänikertaiset Riegerin urkutehtaan valmistamat pneumaattiset urut. Kirkko on kooltaan iso ja sinne mahtuu n. 1000 henkeä. Kirkon ulkoisena tunnuksena on kauaksi näkyvä 56 metriä korkea torni, jonka huipulla on risti. Kirkon alakerrassa on itäpäädyssä lahjoittajasuvun krypta ja länsipäädyssä n. 100 hengen kappeli.

Kirkon täyttäessä 60 vuotta vuonna 1997 JW Suominen Oy lahjoitti seurakunnalle aidon ensimmäisen koko Raamatun vuodelta 1642. Vuoden 2004 alusta lähtien Nakkilan uusi kirkko sai arkkitehtuurisen tunnustuksen, kun se pääsi n. 50 muun uudemman suomalaisen suojelukohteeksi valitun kirkon joukkoon. Keväällä 2006 kirkon alkuperäinen sähkölämmitys vaihdettiin kaukolämmöllä toimivaan vesikeskuslämmitykseen. Kirkon mittava julkisivukorjaus toteutettiin 2014.

Kirkossa pidetään jumalanpalvelus yleensä sunnuntaisin klo 10. Lisäksi kirkossa järjestetään muita hengellisiä tilaisuuksia ja konsertteja. Kirkon voi myös varata kastetta, avioliittoon vihkimistä tai hautaan siunaamista varten. Kirkon alakerrassa on kappeli, jossa siunaustilaisuuksien lisäksi järjestetään muita tilaisuuksia.

Nakkilan kirkko löytyy osoitteesta Kirkkokatu 4. Kirkko sijaitsee näkyvästi mäen päällä Nakkilan yhteiskoulun naapurissa. Kirkon vierestä löytyy myös seurakuntakoti.

Parkkipaikkoja on kirkon edessä sekä seurakuntakodin takana.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

to 21.3. klo 9.30

Lasten aamukirkko

Lapsiryhmille tarkoitettu lyhyt kirkkohetki.

Palmusunnuntain sanajumalanpalvelus

Kunnian Kuninkaan alennustie.
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain iltamessu

Pyhä ehtoollinen
pe 29.3. klo 10.00

la 30.3. klo 23.00

Pääsiäisyön messu

Kristus on voittanut kuoleman.

Pääsiäispäivän messu

Kristus on ylösnoussut!