KODIN SIUNAAMINEN

Muutto uuteen kotiin tai vanhan asunnon remontti on elämänmuutos, johon usein sisältyy paljon tunteita ja odotuksia. Muuton tai remontin valmistumisen yhteydessä on mahdollista järjestää kodin siunaamisjuhla, joka tapahtuu kotona niiden ihmisten läsnäollessa, joitten kanssa asukkaat haluavat tapahtumaa juhlistaa. Kodin siunaaminen on mieleenpainuva tapa aloittaa elämää uudessa paikassa. Mukaan voi kutsua sukulaisia, ystäviä sekä uusia ja entisiä naapureita.

Kodin siunaaminen on rukoushetki, jossa pyydetään Jumalan siunausta kotiin ja sen elämälle ja siunataan uusi koti. Raamatussa luvataan: minkä Jumala on siunannut, sillä on oleva aina siunaus. Jumalan siunaus on siellä, missä kysytään ja seurataan Jumalan tahtoa. Siunaus on Kristuksen läsnäoloa kodin elämässä.

Kodin siunaamisen toimittaa tavallisesti pappi, mutta tehtävä on mahdollinen myös muille henkilöille. Käytännön järjestelyt kuten toimituksen ajankohta, sisältö ja käytännön järjestelyt on hyvä sopia toimituksen vetäjän kanssa. Valkoisella liinalla peitetylle pöydälle voidaan asettaa kaksi kynttilää, Raamattu sekä mahdollisesti risti. Tapahtuma voidaan merkitä Vihki- tai Perheraamattuun.

Kodin siunaamisen liturginen kaava otettiin kirkossamme käyttöön vuonna 1984. Kotien siunaaminen ei ole kuitenkaan uusi asia luterilaisessa kirkossa. Entisten aikojen tupaantuliaisseurat vastasivat nykyistä käytäntöä ja yhä edelleen kodin siunaaminen yhdistetään usein kotiseuroihin. Kodin siunaaminen voidaan toimittaa perhejuhlien, kuten vaikkapa lapsen kasteen, tai muun seurakunnallisen tilaisuuden yhteydessä.