Erityisjumalanpalvelukset

Päiväjumalanpalvelusten ohella jumalanpalveluselämän toisen osan muodostavat erilaiset erityisjumalanpalvelukset, joissa on oma kaavansa ja useimmiten myös oma kohderyhmänsä. Niitä pidetään kirkkovuoden juhlapyhinä ja muina erityisaikoina ja erityisryhmille.

Tärkeän osan erityisjumalanpalveluksia muodostavat kirkkovuoden juhla-aikoina kuten jouluna ja pääsiäisenä järjestettävät erityisjumalanpalvelukset.  Juhla-aikojen jumalanpalveluksista tiedotetaan seurakunnan tiedotuslehdessä, lehtien kirkollisissa ilmoituksissa ja seurakunnan kotisivujen tapahtumat sivulla.

Erityisjumalanpalveluksia järjestetään myös seurakunnan eri ikäryhmille.  Lapsiperheille suunnattuja ovat vaikkapa perhekirkot, lasten aamukirkot ja mukulamessut. Varhaisnuorille ja nuorille pidetään mm. koululaisjumalanpalveluksia.  Nuoria ja heidän läheisiään koskettavat konfirmaatiojumalanpalvelukset. Vanhemmalle väelle kohdennettuja ovat ikäihmisten ja veteraanien kirkkopyhät. Eri kohderyhmien jumalanpalveluksista tiedotetaan seurakunnan tiedotuslehdessä, lehtien kirkollisissa ilmoituksissa ja seurakunnan kotisivujen tapahtumat-sivulla.