Älä jää yksin ongelmiesi kanssa, vaan etsi rohkeasti apua!

"Kun kuljet yksin pimeässä, on Yksi, joka välittää.
Hän vierellä on aina tässä. Hän seuraksesi aina jää.

On apu lähellä, siis älä pelkää! On apu lähempänä kuin luuletkaan.
Siis älä pakene tai käännä selkää, kun kaiken halki sua talutetaan.

Kun olet vailla vastausta, on Yksi, joka kuuntelee.
Hän hoitaa sielun kaipausta, ei hylkää eikä pahaa tee.

Kun toivo katoavan näyttää, ei oljenkortta yhtäkään,
Hän tyhjyytesi hiljaa täyttää. Saat avun Hänen lähellään."

Anna-Mari Kaskinen

Surun, ahdistuksen tai erilaisten elämän ristiriitojen takia voi ottaa luottamuksellisesti yhteyttä seurakunnan työntekijöihin. Myös Palveleva puhelin voi auttaa, kun tuntee tarvetta puhua toisen ihmisen kanssa tai mieltä ahdistaa. Palvelevaan puhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Pari- tai perhesuhteiden ongelmissa voi kääntyä Porin Perheasiain neuvottelukeskuksen puoleen. Sieltä saa varata ajan keskusteluun perheneuvojan kanssa.

Seurakunnan diakoniatyö avustaa taloudellisesti ihmisiä, jotka joutuvat tinkimään jokapäiväisestä leivästä. Syitä voivat olla perustoimeentulon riittämättömyys tai äkilliset taloudelliset vaikeudet. Diakoniatyöntekijältä voi varata tapaamisajan p. 044 4866 517. Jos työntekijää ei tavoita puhelimitse, niin voi jättää viestin ja yhteystiedot. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Teologin (pappi tai lehtori) kanssa voi keskustella luottamuksellisesti kaikista elämän ja uskon kysymyksistä. Häntä voi pyytää myös rukoilemaan itselle tärkeiden asioiden puolesta. Rippi vapauttaa mieltä painavasta syyllisyydestä. Teologi tulee pyynnöstä sairaan luokse jakamaan ehtoollista. Ota rohkeasti yhteyttä seurakuntasi työntekijään.

Elämän taakkoja on mahdollista huojentaa jättämällä niitä seurakunnan yhteiseen rukoukseen. Esirukousaiheita voi jättää seurakuntaan rukoiltavaksi nettisivun kautta ja eri tilaisuuksissa (esim. Naisten kahvila), kirkon eteisen esirukouslaatikkoon tai antamalla aiheensa työntekijälle.

Joskus lohduttava sana saattaa löytyä suoraan Raamatusta, esimerkiksi Psalmi 50:15, Johanneksen evankeliumi 3:16 ja Psalmi 103:11-13. Ne kertovat Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan ja siitä, että Hän kuulee rukouksemme.

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Rukoillaan kädet ristissä