Loppiaisen sana

Loppiainen

Jeesus, maailman valo: Matt. 2:1-12

Vain parasta Jeesukselle

Loppiaista vietetään itämaan tietäjien muistoksi. Tämä pyhä muistuttaa seurakunnan lähetystehtävästä. Sanoma Valosta kuuluu kaikille kaikkialla!

Jeesuksen syntymä sijoittuu historiaan, tiettyyn aikaan ja paikkaan. Se on myös VT:n profeettojen, Messiaan syntymään liittyvien, ennustusten täyttymys. Se, mitä tapahtui Betlehemin tallissa, oli ollut Jumalan suunnitelmissa jo aikojen alussa.

Paljon on mietitty, keitä nuo idästä tulleet tietäjät oikein olivat. Ainakin he olivat tähtitaivaan tuntijoita ja tutkijoita. He myös ymmärsivät poikkeuksellisen kirkkaan tähden merkityksen. Se kertoi heille suuren kuninkaan syntymästä. Tietäjät olivat valmiita matkan vaivaan ja vaikeuteen päästäkseen kunnioittamaan syntynyttä kuningasta. He kumarsivat lasta ja toivat kalliita, kuninkaallisia lahjoja. He riisuutuivat omasta mahtavuudestaan ja nöyrtyivät todellisen, iankaikkisen Kuninkaan edessä.

Jumala johdattaa Sanansa voimalla. Raamatun sana on kuin loistava tähti, joka vie meidätkin Jeesuksen luokse. Ihmisen omat teot ja lahjat eivät lopultakaan ole tärkeitä, vaan nöyrtyminen Jumalan edessä ja Jeesuksen valmistaman armon vastaanottaminen. Siinä on todellinen ja kestävä ilo.

Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Jes. 9:1

-Satu Salo

Teksti on julkaistu Hetkinen Raamatun lukemiseen 1/2022 -lehdessä.

Thu Jan 06 12:26:00 EET 2022