Pyhäpäivän sana 7.3.2021

Jeesus, Pahan vallan voittaja, Ilm. 3:14-19 (2. vuosikerta)

Jeesuksen katseen alla

Jumala näkee tarkemmin ja syvemmälle kuin kukaan muu. Hän tietää kunkin ihmisen sydämen ja ajatukset. Hän tuntee seurakunnat, kaupungit ja maat. Hän tahtoo rakkaudessaan vetää jokaista lähelleen.

Laodikea oli Frygian maakunnan rikkain kaupunki. Se sijaitsi Vähä-Aasiassa, nykyisen Turkin alueella. Laodikea oli tunnettu pankeista, vaateteollisuudesta ja lääkkeiden, mm. silmävoiteen, valmistuksesta.

Jeesuksella oli tärkeää asiaa tuolle seurakunnalle. Seurakunta arvoitiin jumalallisella mittapuulla penseäksi, surkeaksi, säälittäväksi, köyhäksi, sokeaksi ja alastomaksi. Sillä ei todellakaan ollut mitään ylpeilemisen aihetta, vaikka se oli niin kuvitellutkin.

Maallisten rikkauksien sijaan seurakunta tarvitsi tulessa puhdistettua kultaa eli uskoa, valkoiset vaatteet eli vanhurskauden ja silmävoidetta eli näkökykyä, hengellistä arviointikykyä. Tuon kaiken saattoi antaa vain ja ainoastaan Vapahtaja, Jeesus Kristus.

Laodikea sai kuulla kehotuksen: Tee parannus! Vielä oli siis mahdollisuus uuteen alkuun. Mahdollisuus löytää se rakkaus, joka on ”väkevä kuin kuolema, kiivas ja kyltymätön kuin tuonela.” (Laul. l. 8:6) Jeesus kutsui ja oli valmis armahtamaan, antamaan uuden alun. Mitähän seurakunta vastasi kutsuun?

Silmäisi eteen, Jeesus, tuon sydämeni syyllisen ja paljastan sen kurjuuden silmäisi eteen, Jeesus. VK 288

Kysymykset:

1.                  Millaisilla nimillä Jeesus kutsui itseään esittäytyessään seurakunnalle?

2.                  Mikä oli Laodikean seurakunnan ongelma?

3.                  Mitä Jeesus odotti Laodikean seurakunnalta?

4.                  Miten seurakunta voi päästä penseydestään?

5.                  Millainen on sinun mielestäsi Jumalan mielen mukainen seurakunta?

Julkaistu Hetkinen-raamattuoppaassa 1/2020.

Tutustu: Hetkinen – Raamatunlukijain Liitto (rll.fi)

-Satu Salo

Sun Mar 07 10:30:00 EET 2021