Joulun aikaan

Joulukalentereista iloa joulun odotukseen

Joulu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolta löytyy kirkon joulukalenteri, joka tarjoaa päivittäin vaihtuvia yllätyksiä. Sivustolla voi myös katsoa jouluevankeliumivideon ja tulostaa jouluisia värityskuvia.

Arkkipiispa Tapio Luoman joulukalenteri vie Nalle-Kallen kanssa joulutunnelmaan. Arkkipiispa lukee arkkipiispan talossa Turussa joulukalenterissaan yhden sadun joka päivä aina jouluaattoon asti. Kalenterissa on muun muassa Roope Lipastin ja Timo Parvelan kirjoittamat sadut. Arkkipiispan joulukalenteri löytyy FacebookistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lastenkirkon joulukalenteri tarjoaa perheen pienimmille Päkä-Lampaan videokalenterin. Kalenteri löytyy YoutubestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kauneimmat joululaulut

Koko Suomen Kauneimmat Joululaulut -tapahtuma järjestetään 13.12. kello 18 Suomen Lähetysseuran YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Facebook-sivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Tapahtuma on katsottavissa 6.1.2021 asti. Laulujen sanat tulevat näkyviin ruutuun, jotta katsojien on helppo laulaa mukana kotioloissa.

Radiossa ja televisiossa hartauksia ja jumalanpalveluksia

Radio/Yle Radio 1

Jouluaattona 24.12. klo 15 lähetetään aattohartaus Helsingin Vuosaaren kirkosta ja klo 18 Jouluaaton ehtoopalvelus. Joulupäivänä 25.12. klo 7 Jouluaamun jumalanpalvelus tulee Mikkelin tuomiokirkosta. Saarnaajana on Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen ja liturgina vt. kirkkoherra Hilveliisa Ukkonen. Tapaninpäivänä 26.12. lähetetään jumalanpalvelus Savonlinnan tuomiokirkosta. Saarnaajana rovasti Toivo Loikkanen ja liturgina kappalainen Leena Paintola.

Jouluradio soi loppiaiseen saakka

Jouluradio tuo uskon, toivon ja rakkauden koronasyksyn jouluun. Jouluradion pääkanava on sekoitus perinteisiä joululauluja, yllättäviä tulkintoja sekä ihan uutta joulumusiikkia. Sen rinnalla soida verkossa yhdeksän muuta monimuotoista joulukanavaa. Kaikkia kanavia voi kuunnella osoitteessa www.jouluradio.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Jouluradio kuuluu myös kaapeliverkossa ja Elisa Viihteen kautta.

Televisio/Yle Tv 1

Jouluaamun 25.12. jumalanpalvelus tulee Askolan kirkosta. Jumalanpalveluksessa saarnaa Antti Kupiainen. Tapaninpäivänä 26.12.lähetetään toisen joulupäivän liturgia Tampereen ortodoksisessa kirkossa. Palveluksen toimittaa isä Aleksej Sjöberg.

Hyvä mieli lahjoittamalla

Joulumieltä voi viritellä osallistumalla hyväntekeväisyyskeräyksiin. Kotimaanavun verkkosivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä löytyy useita keräyskohteita.

Erilaisia keräyksiä järjestetään monissa seurakunnissa. Vuoden 2020 Rakenna Joulupuu -keräysLinkki avautuu uudessa välilehdessä toteutetaan lahjakorttikeräyksenä pääkaupunkiseudun seurakunnissa. Turun ja Kaarinan seurakunnat järjestävät jo perinteeksi muodostuneen Lahja lapselle -keräyksenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakuntien ja kristillisten järjestöjen verkkosivuilla kerrotaan lisätietoja erilaisista joulukeräyksistä. Myös evl.fi-sivustoltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä löytyy lisätietoa keräyksistä.

Keskusteluapua tarjolla myös jouluna

Kirkon keskusteluavunLinkki avautuu uudessa välilehdessä päivystäjät tarjoavat kuuntelevan korvan ja keskusteluapua myös joulun aikaan. Palvelua saa suomeksi ja ruotsiksi, puhelimessa, verkossa ja perinteisellä kirjeellä. Palveleva Puhelin (p. 0400 221 180) on avoinna joka ilta klo 18 - 24. Palveleva Chat on avoinna ma - pe klo 12 - 20.

2020-12-04 09:14:51.0