Nakkilan seurakunnan tiedote poikkeustilasta.

Valtioneuvosto on 16.3.2020 presidentin kanssa todennut Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Valmiuslakia käsitellään tiistaina. https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/hallitus-totesi-suomen-olevan-poikkeusoloissa-koronavirustilanteen-vuoksi

Hallitus on päättänyt rajoittaa julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön. Tarpeetonta oleskelua yleisillä paikoilla suositellaan välttämään. Hallitus velvoittaa yli 70-vuotiaita pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan.

Nakkilan seurakunta haluaa omalta osaltaan hillitä viruksen leviämistä. Toiminnan peruuttaminen määräajaksi on perusteltua erityisesti siksi, että seurakunnan toimintaan osallistuu paljon ikäihmisiä, jotka ovat luokiteltu riskiryhmään.

Haluamme kantaa vastuumme tässä vaiheessa. Seurakunnan toiminnan ja tehtävien on oltava kaikille turvallisia.

Jumalanpalvelukset jatkuvat, mutta ne toimitetaan ilman kirkkotilassa läsnä olevaa seurakuntaa, voit kuunnella jumalanpalvelusta netin välityksellä. Piispojen suosituksen mukaisesti kirkko on avoinna jumalanpalveluksen jälkeen.

Piispat ovat yhdessä sopineet, että jumalanpalvelukset pidetään sanajumalanpalveluksina jokaisessa seurakunnassa siten, että paikalla ovat vain jumalanpalveluksen toimittajat. Jumalanpalvelusten seurakunta muodostuu etäyhteyksin niihin osallistuvista.

Piispat suosittelevat, että jokaisen seurakunnan pääkirkko on auki edellä mainitun jumalanpalveluksen jälkeen hiljentymistä ja yksityistä rukousta varten. Paikalla on pappi tai muu seurakunnan työntekijä keskustelua ja sielunhoitoa varten. Kyseessä ei ole yleisötilaisuus, mutta kirkko on auki.

Hiljentymisen ja rukouksen mahdollistaminen kirkkotilassa on piispojen mukaan kansakunnan kriisinkestävyyden kannalta tärkeä asia.

Kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin. Yhdessä perheiden ja omaisten kanssa sopien kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Haudalla tapahtuvaa siunaamista myös suositaan.

Säännöllinen viikkotoiminta, kuoroharjoitukset, leirit, retket, konsertit, tapahtumat ja muut kokoontumiset perutaan. Ajankohtainen tieto seurakunnan toiminnasta löytyy seurakunnan kotisivuilta www.nakkilanseurakunta.fi ja seurakunnan facebook -sivuilta. Sieltä löydät myös tiedot verkossa tapahtuvasta toiminnasta.

Suuri osa seurakunnan työntekijöistä siirtyy etätöihin poikkeusajaksi. Seurakunnan työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostilla.

Kirkkoherranvirasto palvelee vain puhelimitse ja sähköpostitse.

Samalla kun suojaudumme ja varaudumme, olemme ja toimimme kuitenkin koko ajan ihmisten tukena.

Kirkkoa tarvitaan nyt. Vaikka joudumme sulkemaan tiloja ja toimintoja, silmien, korvien ja sydänten on oltava sitäkin enemmän auki. Tasavallan presidentin kehotuksen mukaisesti meidän on syytä lisätä henkistä läheisyyttä, vaikka fyysistä etäisyyttä joudutaankin kasvattamaan.

Rohkaiskoon meitä kaikkia Jumalan sana:

”Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani.” (Psalmi 23: 4)

Nakkilan seurakunnan puolesta, kirkkoherra Markku Järviö

2020-03-19 11:27:56.0