Ripari-info

Vuoden 2024 rippikouluihin ilmoittautuminen on päättynyt.

Infokokoontuminen on pidetty torstaina 9.11. klo 18 kirkossa. Kokoontumisessa annettiin tietoa tulevan vuoden rippikouluvaihtoehdoista ja niiden sisällöstä sekä kerrotaan ilmoittautumisesta.

Rippikoulun kesto on ilmoittautumisesta konfirmaatioon eli noin puoli vuotta ja se sisältää seurakuntaan tutustumista ja erilaisia tehtäviä varsinaisen rippikoulujakson lisäksi. Varsinainen rippikoulujakso alkaa ensimmäisellä kokoontumisella joulukuussa (talviriparin osalta) ja tammikuussa (päivä- ja kesäriparin osalta).

Rippikoulun voi käydä joko päivä- tai leiririppikouluna. Päivärippikoulu sisältää muutaman etukäteiskokoontumisen keväällä, riparipäivän ja kahdeksan päivän rippikoulujakson (n. 6 tuntia/päivä) kesällä. Leiririppikoulut pidetään nuorisokeskus Marttisessa (Virrat). Leirillä ovat mukana isoset, nuorisotyönohjaaja ja teologi (pappi tai lehtori). Leiriryhmät kokoontuvat myös talvi-/kevätkaudella muutaman kerran ennen leiriä.

Seurakuntaan tutustuminen

Kullekin ripariryhmälle on määritelty omat jumalanpalvelus- ja nuorteniltakäynnit. Ne ilmoitetaan yleensä ensimmäisessä kokoontumisessa. Silloin annetaan myös tarkemmat ohjeet siitä, miten jumalanpalveluksissa ja nuortenilloissa toimitaan.

Ohjeita jumalanpalvelukseen:

- Kirkkoon sisään tultaessa otetaan virsikirja ja taiteltu jumalanpalvelusohjelma. Seuraamalla niitä tietää, miten jumalanpalvelus etenee.

- Rippikouluryhmä istuu kirkon etuosassa.

- Kaikenlainen häiritsevä toiminta (puhuminen, kuiskuttelu jne.) on jumalanpalveluksen aikana kielletty. Kännykät pidetään äänettöminä ja poissa näkyviltä jumalanpalveluksen ajan. Jos tilaisuuteen tulee myöhästyneenä tai käyttäytyy häiritsevästi, niin käyntiä ei katsota suoritetuksi.

- Messussa eli ehtoollisjumalanpalveluksessa on mahdollista osallistua ehtoolliselle.

alba ja tennarit